SDS® 5

Self-Directed Search®, Fifth Edition

Evaluarea Holland a Intereselor Vocaționale, ediția 5 (SDS® 5)

Categorie: Cod produs: SDS® 5

Ce este SDS® 5? 

SDS® 5 este un instrument psihometric autodeclarativ dedicat evaluării și explorării carierei, care permite potrivirea aspirațiilor, activităților și talentelor respondentului cu cele mai potrivite oportunități educaționale și alegeri profesionale. SDS®-5 este cea de-a patra revizie a celebrului Self-Directed Search®, urmând recunoscutul model hexagonal RIASEC, dezvoltat de profesorul John Holland. Conform acestei teorii, atât persoanele, cât și mediile de lucru pot fi clasificate conform celor șase tipuri: Realist, Investigativ, Artistic, Social, Întreprinzător și Convențional. 

Componentele prezentei versiuni a SDS® includ: 

  1. Caietul de Evaluare cu următoarele secțiuni: (a) Aspirații ocupaționale, (b) Scalele și evaluarea SDS, (c) Cum să organizați răspunsurile dumneavoastră, (d) Ce înseamnă Codul Sumativ, (e) Câțiva pași suplimentari. Secțiunea „Scalele și evaluarea SDS” include: Activități (6 scale, 14 itemi per scală); Competențe (6 scale, 14 itemi per scală); Ocupații (6 scale, 14 itemi per scală); și Autoevaluări (2 seturi a câte 6 evaluări, unde fiecare evaluare corespunde unui tip de personalitate). 
  2. Caietul de Identificare a Ocupațiilor include în România peste 1600 de ocupații care au fost conectate cu codurile sumative ale SDS sau cu codurile ocupaționale Holland (HOC, Holland Occupational Codes). 
  3. Caietul Tu și Cariera Ta (You and Your Career, YYC) explică teoria RIASEC a lui Holland și utilizarea corespunzătoare a codurilor sumative, abordează dificultățile uzuale în interpretare și descrie caracteristicile de personalitate și de mediu asociate cu grupările RIASEC. 
  4. Caietul de Identificare a Oportunităților Educaționale (Educational Opportunities Finder, EOF) ajută persoanele evaluate să găsească oportunități educaționale asociate cu Codurile lor Sumative. 
  5. Caietul de Identificare a Activităților Recreative (Leisure Activities Finder, LAF) conține o listă a peste 760 de activități recreative: hobby-uri, sporturi și altele. 

Pentru mai multe detalii, consultă secțiunile Scale și Caracteristici pe pagina testului. 


Cui se adresează și pentru ce este recomandat SDS® 5? 

SDS® 5 se adresează tuturor celor preocupați în mod activ de identificarea corectă a intereselor vocaționale și a carierei, indiferent de formarea lor. Prin maniera directă în care colectează informațiile personale și le transformă în opțiuni educaționale, ocupaționale sau de recreere, testul SDS®-5 este mai mult decât un inventar de interese, ajutând persoanele evaluate să gestioneze problemele care apar în procesul de luare a deciziilor privind profesia.

SDS® 5 este utilizat în școlile generale, licee, colegii, centre de adulți, instituții corecționale, centre pentru femei și birouri de recrutare pentru educație profesională, îndrumare vocațională și plasament. În domeniul afacerilor și în industrie, este folosit pentru selecția, plasarea și dezvoltarea personalului. 


Care sunt particularitățile SDS® 5? 

ACCESIBILITATEA. SDS® 5 este un test de clasă A, ceea ce înseamnă că în calitate de instrument de consiliere în carieră el poate fi autoadministrat, autoscorat și autointerpretat, urmând ca doar respondenții care au nevoie de recomandări suplimentare să apeleze la un consilier specializat. 

ACTUALIZĂRILE RECENTE. Scopul principal al celei de-a cincea ediții a SDS® a fost să devină un instrument mai util și mai relevant pentru consilieri și pentru clienții lor. Acest lucru a fost realizat prin îmbunătățirea conținutului, păstrarea sistemului facil de autoscorare și autointerpretare din Caietul de Evaluare, prin menținerea și îmbunătățirea fidelității și validității instrumentului și prin conectarea codurilor sumative cu informație ocupațională și educațională utilă și relevantă. Ediția adaptată în România include, de asemenea, Caietul de Identificare a Activităților Recreative și Caietul de Identificare a Oportunităților Educaționale, în care sunt păstrate acele informații care corespund contextului cultural românesc și care sunt astfel utile persoanelor care apelează la SDS®. Varianta în limba română a Caietului de Identificare a Ocupațiilor prezintă lista ocupațiilor și profesiilor conținute în caietul original (ocupații din SUA), cu excepția celor care nu au corespondent în România, dar și o actualizare cu profesii noi identificate în România. 

RECUNOAȘTEREA GLOBALĂ. Tipologia RIASEC a lui Holland este cel mai utilizat model pentru organizarea instrumentelor de evaluare a intereselor de carieră (Gottfredson & Holland, 1996).

Scalele SDS® 5 

  • Realist (R) 
  • Investigativ (I) 
  • Artistic (A) 
  • Social (S) 
  • Întreprinzător (E) 
  • Convențional (C) 


Profilul SDS® 5

Revizie BUROS DA, reviewed in J. F. Carlson, K. F. Geisinger, & J. L. Jonson (Eds.), The twentieth mental measurements yearbook.
Abreviere SDS® 5
Data publicării 2021
Populația vizată elevi, studenți și adulți
Forma de administrare Individuală/ Grup, Autoevaluare
Vârsta 12-60 ani
Volumul eșantionului 2364
Calificarea necesară A
Durată 30 minute
Tipul itemilor itemi verbali cotați pe o scală dihotomică adevărat/fals
Numărul itemilor 264

John L. Holland, PhD

John Holland a primit diploma de licență de la Universitatea Municipală din Omaha în 1942. A fost înrolat în armată pentru o perioadă de mai mult de trei ani, unde a lucrat, printre altele, ca supraveghetor de testare și psiholog asistent. Aceasta a fost perioada în care a apărut interesul său în ceea ce privește clasificarea indivizilor în tipologii psihologice specifice, în timp ce urmărea procesul de sortare al recruților pe baza unui formular scurt de interviu. A obținut doctoratul în consiliere psihologică la Universitatea din Minnesota.

Experiența ulterioară din cariera sa de consilier i-a relevat neajunsurile testelor de carieră existente. Aspectele care făceau ca administrarea acestora să fie un proces frustrant constau în timpul relativ lung de scorare, obținerea unei informații deseori inadecvate despre persoana evaluată și absența unei liste ocupaționale organizate care să fie coroborată cu rezultatele testării. În 1953, Holland a creat Inventarul preferințelor vocaționale (Vocational Preference Inventory, VPI). Rezultatele VPI erau comparabile cu cele obținute din testele existente, în ciuda absenței unor norme și a scalelor de mărime inegală. Semnificativ pentru VPI a fost includerea unei liste ocupaționale și în organizarea itemilor în scale – predecesorul modelului hexagonal.

De-a lungul următorilor 27 de ani, Holland a lucrat într-o varietate de medii, incluzând un spital de psihiatrie pentru veterani, Agenția Națională a Burselor de Merit, Programul de Testare Universitar American și Universitatea John Hopkins, în tot acest timp perfecționându-și teoria conform celor mai recente studii. În 1970 a publicat Self-Directed Search (SDS), care s-a bucurat de patru revizuiri până în acest moment. Sistemul de clasificare ocupațională, care apare și în Caietul de identificare a ocupațiilor, a fost publicat pentru prima oară în 1977 și a fost la rândul lui îmbunătățit de-a lungul anilor. Inventarul de clasificare a pozițiilor, dezvoltat în 1991 a permis teoriei lui Holland să fie aplicată la pozițiile și organizațiile existente.

Deși John L. Holland s-a pensionat în 1980, acesta nu s-a oprit din lucrul asupra teoriei sale. Astfel, el a revizuit-o din nou în 1997, încorporând printre alte schimbări și un aspect al identității mediului. În 1995, Holland a primit prestigiosul premiu al Asociației americane de psihologie (American Psychological Association, APA) pentru contribuții distinse la cunoaștere pentru teoria sa privind cariera, care ”a oferit un instrument intelectual pentru integrarea cunoașterii noastre despre intențiile vocaționale, interesele vocaționale, personalitate și istoricul activității profesionale.” John L. Holland a trecut în neființă în 2008.

Melissa A. Messer, MHS

Melissa A. Messer, MHS, este Director al Departamentului de dezvoltare de produs PAR. În cadrul acestei poziții, ea gestionează toate noile achiziții de produse, cât și pașii în dezvoltarea acestora, ghidând echipa de directori de proiecte și specialiști de control a calității. Melissa a absolvit BA și MA la University of Florida.

Melissa s-a alăturat echipe PAR în 2002. De-a lungul carierei la PAR, a contribuit la dezvoltarea a peste 30 de produse și a fost autorul mai multora, dintre care menționăm: seria Academic Achievement Battery (AAB), Working Styles Assessment (WSA) și Work Values Inventory (WVI), la care se adăugă, edițiile Holland Self-Directed Search (SDS).

Adaptarea SDS® 5 

Adaptarea culturală a SDS®, Ediția a 5-a s-a realizat în două etape (2014-2017 și respectiv 2019-2020). Prima etapă a constat în colectarea datelor, iar cea de-a doua etapă în traducerea inventarului propriu-zis: manualul tehnic SDS®, Caietul de Evaluare, Tu și Cariera Ta și Caietul de Identificare a Ocupațiilor, dar și Caietul de Identificare a Activităților Recreative și Caietul de Identificare a Oportunităților Educaționale. Caietul de Identificare a Ocupațiilor SDS®, care cuprinde un număr foarte mare de ocupații, a fost actualizat cu noi ocupații. Deoarece în varianta americană a caietului au existat ocupații care se regăsesc doar în SUA, și mai puțin în România, acestea au fost eliminate și/sau înlocuite cu alte ocupații similare. De asemenea, procesul de adaptare a Caietului de Identificare a Ocupațiilor a inclus un grup de experți în recrutare. Materialele inventarului SDS® 4 au fost traduse acum cel puțin 10 ani, iar această ultimă ediție, a 5-a, include revizuiri și informații noi cu privire la SDS®. 


Eșantionul normativ al SDS® 5 

Adaptarea SDS® 5 pe populația românească s-a realizat pe un eșantion compus din 2364 participanți, dintre care procentele de 52.88% femei și 47.12% bărbați, demonstrează o structură echilibrată a eșantionului. Din punct de vedere al criteriului vârstă eșantionul normativ cuprinde participanți cu vârste variate, cuprinse între 12 și 61 de ani. Sub-eșantionul format din bărbați prezintă o vârstă medie de 22.42 ani, iar cel format din femei o vârstă medie de 25.49 ani. Categoria ocupațională, în eșantionul românesc este divizată în 3 subcategorii, similar cu practica observată în întregul manual tehnic, pentru cazul Statelor Unite, și anume: elevi de liceu, studenți și adulți. Astfel, dintr-un număr total de 2364 participanți incluși în eșantionul normativ românesc, 28.89% sunt elevi de liceu, 9.39% sunt studenți, iar restul de 61.72% sunt adulți angajați în câmpul muncii. Datele au fost culese din mai multe licee și universități din România, iar eșantionul de adulți a fost ales prin eșantionare aleatorie, dintr-o bază de administrări mult mai voluminoasă, respectând ponderea populației de bărbați și femei din populația României. Adulții incluși în studiu provin din mai multe medii ocupaționale și economice care asigură diversitate foarte mare: de la lucrători necalificați din domeniul agricol-industrial, până la specialiști în fizică, medicină sau relații publice.

Fii primul care scrie un review

Ai nevoie de mai multe informații?

Ești interesat de anumite produse și îți este necesară descrierea procedurii de achiziție?
Un membru al echipei TestCentral te va ghida, oferindu-ți toate detaliile de care ai nevoie.

Member of the
Giunti Psychometrics International Group

Associate Member of the
European Test Publishers Group

Affiliate Member of
International Test Commission

SUS