STROOP®-A

Stroop® Color and Word Test: Adult’s Version

Testul Stroop® Culori și Cuvinte: versiunea pentru adulți (STROOP®-A) - se remarcă în evaluarea eficientă a funcțiilor executive, a inhibiției și vitezei de procesare, pentru utilizarea și cercetarea clinică a deficiențelor cognitive și neuropsihologice datorate vârstei, leziunilor cerebrale traumatice și tulburărilor neurodegenerative

Categorie: Cod produs: STROOP®-A

Ce este STROOP®-A? 

STROOP®-A se remarcă prin eficiența sa în evaluarea funcțiilor executive, dar și prin popularitatea sa, fiind alături de Rorschach unul dintre testele emblemă ale psihologiei. Fiind un instrument de screening, cu o durată de administrare de numai 5 minute, acesta poate fi folosit de sine-stătător, fie poate fi ușor inclus în evaluări mai complexe. Sarcina testului presupune citirea într-un timp limită a unor coloane de 1) cuvinte care denumesc culori, 2) simboluri colorate și de 3) cuvinte colorate distinct de culoarea denumită. Evident, se produc efecte de interferență cu semnificație clinică sau non-clinică. 

Dimensiunea cognitivă valorificată de STROOP®-A este asociată cu flexibilitatea cognitivă, rezistența la interferența de la stimuli externi, creativitatea și psihopatologia - toate acestea influențând capacitatea individului de a face față stresului cognitiv și de a procesa rezultate complexe. STROOP®-A se adresează adulților cu vârste peste 18 ani, în vreme ce STROOP®-C este util în screeningul copiilor cu vârste între 5 și 18 ani. 

Pentru mai multe detalii, consultă secțiunile Scale și Caracteristici pe pagina testului. 


Cui se adresează și pentru ce este recomandat STROOP®-A? 

Specialiștii din domeniile psihologie, asistență socială, psihiatrie, medicină vor regăsi în STROOP®-A instrumentul clinic ideal. Testul poate fi utilizat în practica privată, în cabinetele de specialitate din ambulatoriul public sau privat, în secțiile medicale cu pacienți internați sau instituționalizați, cât și în instituții educaționale. 

STROOP®-A este recomandat pentru utilizarea în studii clinice și non-clinice, de exemplu în screening, în cercetare, în studii longitudinale, evaluarea handicapului, ca stimul imagistic pentru evaluarea impactului în leziuni cerebrale (leziuni localizate, demență, parkinson, sindromul Turner, demența HIV), pentru evaluarea în cazul bolii Huntington, în tulburările emoționale, în tulburările de învățare (de exemplu, dislexie), în evaluarea nivelului de impulsivitate, ADD/ADHD, în răspunsul la medicație și tratament, pentru evaluarea geriatrică, pentru evaluarea schizofreniei, depresiei, a asimetriei emisferice, a diferențelor emisferice în potențialele evocate, PET și rCBF, a efectelor de vârstă, pentru evaluarea efectelor stresului, substanțelor, în evaluarea modificărilor sistemului nervos autonom, a nivelurilor hormonale, a personalității, a creativității, a cogniției, a conceptului de automatizare șamd. 


Care sunt particularitățile STROOP®-A? 

AVIZARE CPR. STROOP®-A se află în proces de avizare de către Colegiul Psihologilor din România în vederea primirii avizului pe o perioadă nedeterminată pentru domeniile de utilizare: psihologie clinică și consiliere psihologică. 

RAPORTUL EXCELENT TIMP/REZULTATE. Cele trei sarcini pot fi parcurse extrem de rapid cu un instructaj ușor de înțeles, furnizând imediat specialistului o direcție de urmat ulterior. 

ACTUALIZAREA. Față de versiunile anterioare, această versiune a STROOP®-A se bucură de date normative actualizate, de tabele de norme mai precise, de instrucțiuni îmbunătățite și clarificate pentru administrare cu scriptul de protocol de cercetare, cât și de date psihometrice extinse, folosind tehnici analitice moderne, împreună cu o revizuire actualizată a literaturii de cercetare.

Sarcinile STROOP®-A 

Testul constă din trei pagini, iar fiecare pagină are 100 de itemi, prezentați pe 5 coloane a câte 20 de itemi. Pentru citirea fiecărei pagini instructajul prevede timpul limită de câte 45 de secunde.

  • Pagina Cuvânt constă în cuvintele „ROȘU”, „VERDE” și „ALBASTRU” aranjate aleatoriu și printate cu cerneală neagră pe o foaie albă de hârtie. Nu este permis ca un cuvânt să se repete consecutiv într-o coloană. 
  • Pagina Culoare constă în 100 de itemi, toți scriși sub formă de XXXX, tipăriți fie cu cerneală roșie, fie verde sau albastră. Nu este permis ca o culoare să se repete consecutiv într-o coloană și nici să se potrivească cu itemul corespunzător din pagina Cuvânt. (De exemplu, dacă al treisprezecelea item de pe pagina Cuvânt a fost ROȘU, al treisprezecelea item de pe pagina Culoare nu va putea fi tipărit cu cerneală roșie). 
  • Pagina Culoare-Cuvânt este formată din cuvintele de pe pagina Cuvânt tipărite în culorile din pagina Culoare. Cele două pagini au fost amestecate item cu item: Itemul 1 de pe pagina Cuvânt este tipărit în culoarea Itemului 1 de pe pagina Culoare pentru a produce Itemul 1 pe pagina Culoare-Cuvânt. Cuvântul și culoarea nu sunt printate, în niciun fel, ca să se potrivească unul cu celălalt. 

Testul oferă trei scoruri de bază. 

  • Scorul brut Cuvânt reprezintă numărul de itemi finalizați pe pagina Cuvânt. 
  • Scorul brut Culoare reprezintă numărul de itemi finalizați pe pagina Culoare. 
  • Scorul brut Culoare-Cuvânt reprezintă numărul de itemi finalizați pe pagina Culoare- Cuvânt. 
  • Erorile nu sunt luate în considerare, deși conduc spre un scor general mai scăzut, deoarece persoana trebuie să repete itemul.

Asupra scorurilor brute se operează ajustări în funcție de vârstă și educație. În urma ajustărilor rezultă scorurile reziduale pe baza cărora se calculează scoruri T, cât și un scor T de Interferență

Revizie BUROS DA, in K. F. Geisinger, R. A. Spies, J. F. Carlson, & B. S. Plake (Eds.), The seventeenth mental measurements yearbook.
Abreviere STROOP®-A
Data publicării IAN 2024
Populația vizată adulți și seniori
Forma de administrare Individual/Grup
Vârsta 18-99 ani
Volumul eșantionului 626
Calificarea necesară C
Durată 5 minute
Tipul itemilor Sarcini de lectură a unor liste de cuvinte (culori), simboluri alb-negru sau color
Numărul itemilor 3 pagini x 5 coloane X 20 itemi (cuvinte (culori), simboluri, alb-negru/color)

Charles GOLDEN, Ph.D., ABPP/ABCN

Charles Golden, Ph.D., este profesor la Colegiul de Psihologie al NSU și s-a format în cadrul Universității din Hawai. Interesele sale de cercetare includ neuropsihologia leziunilor craniene, accidentele vasculare cerebrale și scleroza multiplă; evaluarea neuropsihologică și personalitatea; reabilitarea și reintegrarea în comunitate după leziuni cerebrale; neuropsihologia în copilărie și în mediul școlar; dificultăți de învățare; hiperactivitate; evaluare generală.

Shawna M. FRESHWATER, PhD

Dr. Shawna Freshwater este psiholog clinician și neuropsiholog. Este medic integrator holistic și psihoterapeut în Miami și la nivel internațional.

Brian M. SYZDEK, PsyD

Parte din Școala de Psihologie Profesională Chicago. Absolvent al Programului Psy.D. în Psihologie Clinică și Doctor în Psihologie și cercetător, oferă servicii clinice și cercetare în domeniul sănătății mintale, dezvoltă metodă de evaluare psihologică.

Erica L. AILES, PsyD

Dr. Ailes este autorizat ca psiholog clinician în statul Florida. Ea și-a obținut licența în științe în psihologie de la Universitatea din Florida Centrală în 2013. Are două diplome de master. În 2016, și-a absolvit masteratul în psihologie clinică de la Universitatea din Florida Centrală. Ea a primit M.S. în Psihologie Clinică de la Universitatea Nova Southeastern în 2019. Dr. Ailes și-a finalizat Psy.D. în Psihologie Clinică cu o cercetare în Neuropsihologie la Universitatea Nova Southeastern în 2022. 

Interesele ei clinice și de cercetare includ sănătatea și psihologia medicală de-a lungul vieții, psihologia nutriției, integrarea asistenței medicale bazate pe echipe multidisciplinare, evaluarea neuropsihologică, în plus față de tulburările neurocognitive și de neurodezvoltare, în special tulburarea cu deficit de atenție/hiperactivitate și boala Alzheimer. Până în prezent, ea a fost co-autor a patru publicații peer-reviewed și un manual de testare și a contribuit în calitate de editor la o publicație de carte. Ea a prezentat, de asemenea, 18 proiecte de cercetare la diferite conferințe naționale, fie ca prim autor, fie ca coautor. Dr. Ailes a lucrat ca revizor din 2017 pentru Applied Neuropsychology: Adult, și pentru Psychology, Health & Medicine din 2018.

Eșantionul normativ al STROOP®-A 

Normarea testului Stroop pentru adulți în România a fost bazată pe un eșantion de 626 de persoane, format din două loturi distincte. Un prim lot a fost cules ca parte a unui proiect de cercetare mai complexă, care tinde la conormarea unui număr de 7 teste scurte, dar celebre, de evaluare neuropsihologică, pe populația României. Pe un eșantion de 420 de persoane au fost administrate în aceeași ședință de evaluare toate aceste 7 teste; dintre aceste evaluări 391 sunt valide pentru testul Stroop. Suplimentar, au fost culese țintit 235 de aplicări în zone geografice și categorii de vârstă care erau subreprezentate în primul lot – ajungându-se astfel, la actualul eșantion de 626 de persoane.

Fii primul care scrie un review

Achiziționează acest produs

Ai nevoie de mai multe informații?

Ești interesat de anumite produse și îți este necesară descrierea procedurii de achiziție?
Un membru al echipei TestCentral te va ghida, oferindu-ți toate detaliile de care ai nevoie.

Member of the
Giunti Psychometrics International Group

Associate Member of the
European Test Publishers Group

Affiliate Member of
International Test Commission

SUS